Todays Date
December 8, 2019

The assembly does not say how the money for the referendum was spent, silence in the ministry of finance, too

  • Inbox7 did some research how the money for the campaign was used.
  • It was mostly spent on national televisions; about 740 thousand Euros were paid.

Svetlana Unkovska

After more than two months it is still not clear how the total of the allocated 1.3 million Euros from the budget was spent in the referendum campaign.

On September 30, the citizens with the right to vote answered the question “Are you for EU and NATO membership by accepting the name agreement between Macedonia and Greece?” Although it was of a consultative character, the precondition for success was not fulfilled, that is turnout of over 51 percent of the total number of voters.

IT IS NOT KNOWN HOW MUCH EACH PARTY HAS SPENT

Inbox7 did some research on how the money available to the parliamentary political parties for the campaign was used.

The only data is that broadcasting videos in the media cost at least 900 thousand Euros. This information was obtained from the Assembly of the Republic of Macedonia through the Law on Free Access to Public Information.

However, they did not answer the questions how much each party spent on it, how much it was paid for the propaganda videos and advertisements in the media, whether additional funds were spent on this and which agency worked on it.

TELEVISIONS PROFITED THE MOST WITH 740 THOUSAND EUROS

It lists only the media that profited from the referendum campaign held on September 30. It was mostly spent on national televisions; about 740 thousand Euros were paid.

MONEY SPENT FOR REFERENDUM

Of these, Sitel received just over 139 thousand Euros, then it is Telma with 107 thousand Euros, Alsat-M with about 106 thousand Euros, Kanal 5 with 105 thousand Euros, 21 TV with 82 thousand Euros, 1TV with 64 thousand Euros, 24 News almost 64 thousand Euros, Alfa TV with about 30 thousand Euros, TV Klan with 26 thousand Euros and TV Shenja with about 17 thousand Euros.

A campaign was also conducted on local televisions, for which a total of about 55 thousand Euros was paid. The radio stations were paid over 76 thousand Euros, whereas for the daily newspapers Vecer, Nezavisen vesnik, Koha, Sloboden pecat and Nova Makedonija the campaign cost a total of about 22 thousand Euros.

 

SILENCE IN THE MINISTRY OF FINANCE, TOO

We asked the Ministry of Finance whether the total of 1.3 million Euros projected for the campaign was spent and if not, how much was returned, but we did not get any information back.

 

MILOSHOSKI: THE FINANCIAL SUPPORT FOR MY CAMPAIGN WAS ZERO DENARS

At the end of August SDSM, DUI, DPA, Alliance for Albanians, Besa, as well as two independent MPs, or a total of 71 MPs applied for active participation in the campaign in which they declared that they would run “For” the referendum question.

But none of the parties was able to answer how much money they spent. Then VMRO-DPMNE stated that it would participate in the campaign neither “For” nor “Against” and they wanted their part of the money to be reallocated for other purposes.

Only Antonio Miloshoski announced to campaign for boycotting, but, as he says, he did not receive any financial support.

“Apart from those who ran the campaign “For” the referendum, others did not get any possibility of any media coverage, advertisements or anything. So their support for my campaign was zero denars and all the money spent was used by one side only, by those who propagated “For”, says Miloshoski.

Marko Troshanovski from the Institute for Democracy says that the results did not show what the campaign was conducted for and it was just unnecessarily wasted money.

“It is a fact that the number of people who had previously claimed to vote had decreased, and from that aspect the campaign For the referendum voting did not yield results as they had not convinced the citizens that they should vote, in other words, there was no effect and hence everything turned out to be just a waste of money”, says Troshanovski.

Latest posts by Администратор (see all)